Hakaret Davası Nasıl Açılır?

Hakaret davası nasıl açılır sorusu kişilerin sözlü saldırılarına uğrayan kişilerin birçok detayını bilmesi gereken konular arasında yer almaktadır. Hakaret ile ilgili suçlar Türk Ceza Kanunu’nda 125- 131. Maddeler arasında düzenlenmiş olan suçlardır. Bu suçlar yüz yüze, ses kayıtları ile, görüntü ya da sosyal medya üzerinden işlenmiş olabilir. Teknolojik haberleşme araçları olan Hotmail, Gmail, WhatsApp ve benzeri araçlarla da hakaret suçu işlenebilmektedir.

Böyle durumlarda hakarete uğrayan kişi dava açarak uğradığı haksızlık durumunu yasal yollardan giderme imkanı bulabilmektedir. Hakaret suçlarında yetkili olan mahkeme ikametin bulunduğu yerdeki Cumhuriyet Başsavcılığı olmaktadır. Buraya şikayet dilekçenizi ulaştırarak dava açabilmeniz mümkündür. Bununla birlikte bu suçlarda görevli olan mahkeme ise Asliye Hukuk Mahkemesidir.

Basit düzeydeki hakaret suçlarında uzlaştırma prosedürlerine başvurulabilir. Böyle durumlarda kişiler uzlaştırma kapsamına giren suçlar için uzlaştırmacıya gitmek durumundadır. Bununla birlikte uzlaşmanın sağlanamaması durumlarında soruşturma ve yargılama işlemleri devam ettirilmektedir. Ancak bir kamu görevlisine ya da Cumhurbaşkanına hakaret durumunda uzlaştırma prosedürleri uygulanmaz.

Hakaret Davası Zamanaşımı ve Hakaret Davasını Açma Süresi

Hakaret davalarında da zaman aşımı ve dava açma süresi bulunmaktadır. Kamu görevlisine karşı görevinden dolayı yapılan hakaretlerin haricinde olan durumlar şikayete bağlıdır. Şikayete tabi olan suçlarda ise şikayetin süresi mağdurun fiil ve faili öğrenmesinin üzerinden geçen 6 aylık süredir. Bu 6 ay süre içerisinde kişilerin davayı açması gerekir.

Suçtan zarar gören mağdur kişi suç teşkil eden hakaret durumunu daha geç bir tarihte öğrenmiş ise, öğrendiği sürede başlar. 6 ay içerisinde yine şikayetini gerçekleştirebilmektedir. Beş yıllık süreden daha fazla olmayan hapis ve adli para cezası gerektiren durumlarda 8 yıl süre bulunmaktadır. Dava zaman aşım süresi içerisinde mutlaka şikayet davasının açılması gerekmektedir.

Hakaret Suçunda Ağırlaştırıcı Sebepler Nelerdir?

Hakaret suçunda ağırlaştırıcı birtakım durumlar bulunur. Bu sebepleri sıralamak gerekir ise şu detaylardan bahsetmek mümkündür:

• Suçun kamu görevlisine işlenmiş olması ağırlaştırıcı sebeplerin başında gelmektedir.
  • Suçun kişilerin dinsel, sosyal, felsefi, siyasal inanç ve düşüncelerini açıklamasından mensubu bulunduğu dinin yasak ve emirlerine uygun bir şekilde hareket etmesinden dolayı işlenmesi yine ağırlaştırıcı sebepler arasında yer almaktadır.
  • Kişinin mensup olduğu dine göre kutsal sayılan değerlerden dolayı işlenmesi de ağırlaştırıcı nedenlerdendir.
  • Suçun alenen kişilerin herkese açık bir ortamda ya da alanda işlenmesi hakaret suçunun ağırlaşmasına neden olan durumlardandır.

Bunların yanında hakaret suçun da hafifletici durumlar da bulunmaktadır. Örneğin karşılıklı hakaret yolu ile işlenen suçlar her ikisine üçte bir indirim yapılabilir. Bununla birlikte hiç ceza da almayabilirler. Kasten yaralamaya tepki olarak işlenmesi ya da savunma dokunulmazlığı gibi durumlarda bu suçun işlenmesi durumunda kişilere hafifletici durumlar uygulanabilmektedir.

Hakaret Suçunda Ceza Nedir?

Hakaret suçu işleyen kişilere verilen cezalar kanunlarla düzenlenmiştir. Bu suçları işleyen kişilere 3 aydan 2 yıla kadar hapis cezası verilmektedir. Ancak bu suçlar işlenmesi durumuna ağırlaştırılabilir ya da hafifletici sebeplerin varlığına göre azaltılabilir. Bu bakımdan verilecek ceza için suçun niteliği ve nasıl işlenmiş olduğu önemli noktalar arasında yer almaktadır.

Hakaret Suçu Nasıl İspat Edilebilir?

Hakaret suçun ispatı için birçok farklı yol bulunmaktadır. Bu suçun nerede işlendiği ise bu süreçte en önemli noktalar arasında yer almaktadır. Kişiler eğer mektup, SMS, E-posta, WhatsApp gibi iletişim yöntemleri ile yazışarak bu suçun ortaya çıkmasına neden olabilir. Buralardaki yazışmaları ispat için kullanmak mümkün olabilir. Ancak ispatın olması için mutlaka tanıklar huzurunda gerçekleşmesi gerekmektedir.

Kişilerin rızası olmadan alınan ses kayıtları ise hukuka aykırı bir delil olarak kabul edilmektedir. Bu delillerin kullanılabilmesi de mağdurun suça ilişkin olarak başka bir delil bulup bulamama durumuna göre karar verilmektedir.

Hakaret Davasını Nasıl Açabilirim?

Hakaret davasını açmak için kişiler iki dava açabilir. Bunlardan birincisi ceza davasıdır. Diğeri ise tazminat davasıdır. Hakaret suçundan kaynaklı olarak ceza davası şikayet üzerine açılabilir. Bazı durumlarda da re’sen Cumhuriyet savcısı tarafından soruşturma sonrasında açılabilmektedir. Her ne kadar ceza davası şikayete göre açılsa da kamu davası niteliğinde olduğu unutulmamalıdır. Cumhuriyet savcısı açılan davayı ise sonuna kadar mutlaka takip etmek durumundadır. Hakaret suçlarında yetkili mahkeme ise suçun işlendiği yerdeki mahkemedir. Kişiler Asliye Ceza Mahkemesi’nde dava açmalıdır.

Hakaret Davası Nasıl Açılır? Makalemizin sonuna geldik Asıl anakonumuz olan İstanbul Ceza Avukatı makalemizi incelemeyi unutmayınız. Profesyonel ve kendi alanında uzman Avukatlarımıza soru sormak veya dava açmak isterseniz 0 531 274 12 55 Telefon numaramızdan veya iletişim sayfamızdan bizlere ulaşabilirsiniz.

5/5 (1 Review)
Ziyaretçi Yorumları