Hakaret Davası İhbar Süresi Ve Zaman Aşımı Süresi Var Mı?

Hakaret davası ihbar süresi hukuk davalarında en fazla araştırılan konulardan birisidir. Türk Ceza Kanunu’nda kendine geniş yer bulan hakaret davalarında, konunun ispatı ile kişilerin cezaya tabi tutulması mümkün olur. Kanunda yer alan açıklamaya göre hakaretin her türlüsü mutlaka kişilere ceza ile sonuçlanır.

Hakaret davası ihbar süresi hakkında daha fazla bilgiye sahip olarak olası bir hakarete maruz kalma anında nasıl davranmanız gerektiğini daha detaylı şekilde öğrenebilirsiniz. Hakaret davası ihbar süresine kadar ve hakaret davalarında dava açmak için zaman aşımı var mı gibi sorulara yanıt bulabilmek için yazının devamına göz atmanız yeterlidir.

Hakaret Davası Nedir?

Hakaret davası, olası bir hakaret suçu işlendiğinde açılan davalardır. Kişilerin onurlarını ya da saygınlıklarını zedeleyici her türlü rencide edici hareket hakaret olarak nitelendirilir. Hakaret herhangi bir şekilde somut bir fiil içermek zorunda değildir. Olgusal olarak gerçekleşen hakaret suçunda tek amaç kişinin onurunu kırmak ve kişiyi rencide etmektir. Bu uğurda yapılan her türlü fiili hareket hakaret olarak nitelendirilebilir. Hakaret davası nedir ve nasıl açılır gibi sorulara yanıt bulduktan sonra adli makamlarda ne gibi haklara sahip olduğunuz öğrenebilir ve bu suçu işleyen kişilerin gerekli cezayı almalarını sağlayabilirsiniz.

Hakaret Davası Nasıl Açılır?

Hakaret davaları genelde suçluların hapis cezası almaları ile sonuçlanır. Suçun kapsamına ve detaylarına göre cezalar 3 aydan başlar. Suç oranı ağırlaştıkça 2 yıla kadar cezaların verilmesi söz konusu olur. Suç eğer ciddi boyuta ulaşıyorsa ve nitelikli bir hal aldıysa bu durumda verilecek cezaların miktarı da daha fazla artabilir.

Kişilere yapılan hakaretin suç olarak kabul görmesi için belirli unsurları taşıması gerekir. Bunlardan en önemlisi kullanılacak hakaret kelimesinin kötü anlamlar taşıması gerekir ve kişiyi kötü bir duruma sokacak şekilde söylenmelidir. Anayasada hakaret olarak geçerli sayılabilecek kelimeler aşağıdaki şekildedir;

• Haysiyetsiz
  • Şerefsiz
  • Karaktersiz
  • Aptal
  • Geri zekalı
  • Müsvedde
  • Hayvan
  • Man kafa
  • Sipastik
  • Akıl özürlü
  • Beyinsiz
  • Aklı kıt

Hakaret olarak kabul gören kelimeler kişileri aşağılayıcı kelimelerdir. Örnekler haricinde kişilerde herhangi bir fiziksel engel durumu varsa ve bu durum kelimeler yolu ile kişilere söyleniyorsa yine bu durum da hakaret suçu olarak kabul edilebilir. Hakaret davası nasıl açılır ve hakaret davasında ihbar süresi var mı gibi sorulara yanıt bularak konu hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirsiniz.

Hakaret suçuna dâhil olacak kelime örneklerini çoğaltmak mümkündür. Kişiler herhangi bir şekilde hakarete maruz kaldıklarında ellerinde bulunan delilleri sunarak haklarını her türlü arama ve savunma hakkına sahiptir.

Hakaret Davasında İhbar Süresi Ne Kadar?

Hakaret ile karşılaşma durumunda kişilerin mağduriyetlerini savunabilmeleri için belirlenen bir süre bulunur. Eğer bu süre içerisinde gerekli itirazlar yapılmazsa ilerleyen süreçte kişilerin yaptıkları şikâyetler geçerli sayılmaz. Bu nedenle hakaret davalarında şikâyet etme süreci önemlidir.

Mağdur olan kişiler eğer hakarete uğrarsa 6 ay geçmeden yaşadığı şehirde savcılıklar aracılığı ile şikâyette bulunabilir. Ancak hakareti bildiği ve kabullendiği halde 6 ay içerisinde gerekli şikâyette bulunmazsa 6 ay sonrasında vereceği şikâyet dilekçesi geçersiz sayılacaktır. Hakaret suçu eğer;

• Kişinin yüzüne karşı işlenirse, bu durumda kişiler bizzat hakaretten haberdar olur.
  • Ancak hakaret kişinin bulunmadığı ortamda gıyaben yapıldıysa bu durumda 3 şahidin bulunması ile nitelikli hakaret suçu kapsamına alınır.
  • Mektup, e-posta ya da ileti şeklinde yapılan hakaretlerde ise kişinin haberdar olduğu tarihten itibaren gerekli şikâyette bulunması esastır.

Eğer ortada bir hakaret varsa ve kişi bundan haberdar değilse, suça şahitlik edecek kişilerden herhangi birisi bu kişiyi bilgilendirebilir. Delillerin toplanması ile gerekli hakaret davasının açılması mümkün olur. Mağdur eğer hakaret hakkında bilgi sahibi değilse, hakareti bir süre sonra öğrenmişse bu durumda da hakareti öğrendikten sonra 8 yıl içerisinde şikâyette bulunmalıdır. 8 yıldan sonra yapılan hakaret davası başvurusundan istenilen sonuçların alınması pek mümkün olmaz.

Hakaret Davalarında Zaman Aşımı Süresi

Hakaret davaları belirli süreler ile geçerliliğe sahip olan davalardır. Birçok dava türünde olduğu gibi hakaret davalarında da belirli bir dava süresi bulunur. Hakaret davası ihbar süresi ne kadar sorusunun yanıtı yine 8 yıldır.

Hakaret Davası İhbar Süresi Ve Zaman Aşımı Süresi Var Mı? Makalemizin sonuna geldik Asıl anakonumuz olan İstanbul Ceza Avukatı makalemizi incelemeyi unutmayınız. Profesyonel ve kendi alanında uzman Avukatlarımıza soru sormak veya dava açmak isterseniz 0 531 274 12 55 Telefon numaramızdan veya iletişim sayfamızdan bizlere ulaşabilirsiniz.

3/5 (2 Reviews)
Ziyaretçi Yorumları