Ceza Hukuku İstinaf Ne Demek? İstinaf Süresi Ne Kadar?

Ceza hukukunda istinaf olağan kanun yollarından biridir. Bu kanun yoluna başvurabilmek için birtakım şartların oluşması gerekir. İstinaf mahkemesi, istinaf incelemesini yapan ikinci derece mahkemesi olarak görev yapar. Yerel mahkeme, ilk derece mahkemesi olarak da kabul edilen bir mahkemedir.

İtiraz, hakim ya da mahkeme kararlarına karşı gidilen bir yoldur. Ancak istinaf mahkemenin vermiş olduğu son karara karşı gidilen yoldur. Hem olay yargılaması hem de hukuki denetim yapan ikinci derece kanun yolu olarak açıklanabilir. Temyiz ise hukuki derece kanun yolu olarak tanımlanır.

İstinaf Başvurusu Nasıl Yapılır? İstinaf Süresi Ne Kadar?

İstinaf kanun yoluna başvurma süresi hükmün tefhim yani duruşmada öğrenme ya da tebliğinden sonra 7 gün olarak belirlenmiştir. Davasız olarak yargılama yapılamaz ilkesi doğrultusunda kararı verilen mahkemeye istinaf dilekçesi verilerek başvuru yapılabilir. Bir diğer yol ise ilgili mahkemeye başvuru yapılarak tutanak tutulması ile istinaf başvurusu gerçekleştirmek mümkün olur.

Hangi Mahkeme Kararları Karşısında İstinaf Başvurusu Yapılamaz?

İstinaf başvurusu yalnızca kanunlarda belirtilen mahkemelere karşı belirli kararlar için yapılabilir. Kural olarak asliye ceza mahkemesi, ağır ceza mahkemesi ya da diğer özel ceza mahkemelerinin aşağıda belirtile kararları haricinde diğer kararlar için başvuru yapılabilmektedir:

• 3000 TL ve altında olan adli para cezalarında mahkumiyet kararı var ise bu durumda istinaf yoluna başvurulamamaktadır.
  • Üst sınırı 500 gün olan adli para cezası istenilen beraat kararı karşısında da istinaf başvurusu yapılamamaktadır.
  • Kanunlarda net olarak kesin olduğu yazılmış olan kararlar karşısında istinaf kanun yolu kapatılmıştır.

İstinaf başvurusu olmadan istinaf incelemesinin yapılması da mümkün olmamaktadır. Bununla birlikte 15 yıl ve üzerindeki hapis cezalarına ilişkin olarak hüküm kendiliğinden istinafa tabi tutulmaktadır. Başvuru yapılırken dilekçe verilmektedir. Dilekçe içerisinde savcının bir gerekçe göstermesi gerekir. Ancak istinaf yoluna başvuran avukatlar da dahil olmak üzere diğer süjelerin dilekçelerinde gerekçe göstermeleri zorunlu tutulmamaktadır. Fakat dilekçede bir gerekçenin gösterilmesi daha etkin bir istinaf başvurusu yapılmasını sağlamaktadır.

İstinaf Başvurusunun Etkileri Nelerdir?

İstinaf başvurusunun en önemli etkisi aktarma etkisidir. Böyle durumlarda mahkeme karar verdikten sonra davadan el çekmektedir. Kararı düzeltecek ya da değiştirilmesine neden olacak bir işlem yapılamamaktadır. İstinaf başvurusu yapılarak ceza dava dosyası istinaf mahkemesine gönderilmek zorundadır. Mahkeme eğer bu davada hatalı bir karar görse dahi el çekmek ve hatası üzerinde işlem yapmamak durumundadır. Uyuşmazlık durumu bu süreçte çözüm için istinaf mahkemesine aktarılmaktadır. Bu da istinafın aktarma etkisi olarak açıklanmaktadır.

Bir diğer etkisi de durdurma etkisidir. Durdurma etkisi ise cezanın infazını kendiliğinden durdurmasıdır. Aleyhe bozma yasağı ise önemli etkilerindendir. Mahkeme kararına karşı olarak savcı ya da müdahil tarafından bir istinaf başvurusu yapılmamış ise sadece sanık kanun yoluna gitmişse hüküm sanık aleyhine bozulamamaktadır.

Ceza Hukuku Yaptırım Türleri Nelerdir? Makalemizin sonuna geldik Asıl anakonumuz olan İstanbul Ceza Avukatı makalemizi incelemeyi unutmayınız. Profesyonel ve kendi alanında uzman Avukatlarımıza soru sormak veya dava açmak isterseniz 0 531 274 12 55 Telefon numaramızdan veya iletişim sayfamızdan bizlere ulaşabilirsiniz.

5/5 (1 Review)
Ziyaretçi Yorumları