Hakaret Davası Adli Sicile İşler Mi?

Hakaret davası adli sicile işler mi sorusu olası hakaret davalarında tarafların sürecin nasıl ilerleyeceğine dair bilgi sahibi olabilmeleri açısından önemlidir. Yargı sisteminde cezası bulunan davalar arasında yer alan hakaret davasında süreç, hakaretin boyutuna göre farklı şekilde işler. Verilen cezalar da kimi durumda doğrudan hükümler uygulanırken kimi durumda HAGB gibi hukuksal süreçler devreye girer. Adaletin her türlü sağlanması açısından birden fazla hukuki sürecin işlendiği hakaret davalarında verilen cezanın adli sicile işleyip işlemeyeceğini öğrenmek için yazının devamına göz atabilirsiniz.

Hakaret Davalarında HAGB Nedir?

Bir tür hüküm olarak değerlendirilen HAGB, Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması kelimelerinin kısaltması olarak hukuk sisteminde yer alır. HAGB, sanığın davası sonuçlandıktan sonra 5 yıl süre ile izlenmesine karar verilmesi ve bu kararın da 5 yıl boyunca sanık için hiçbir sonuca neden olmaması olarak tanımlanır. Yani HAGB var olduğu durumlarda ortada kesin bir yargılama olması durumundan söz edilemez. HAGB, sanıktan bu süre içerisinde ikinci bir suç işlememesini talep eder. 5 yıl süre boyunca sanık herhangi bir şekilde s uça karışmazsa, bu durumda sanığın hakkındaki dava düşer.

Hakaret Davasında Adli Sicil ile HAGB İlişkisi

Hakaret davası adli sicile işler mi sorusunun yanıtında HAGB ayrıntısına dikkat çekmek önemlidir. Eğer HAGB gereği verilen 5 yıl içerisinde sanık herhangi bir suça karışırsa bu durumda hem hakaret davasında aldığı hüküm hem de yeni suç sonucu aldığı ceza sanığın suçu olarak kayıtlara geçer.

HAGB, bir anlamda sanıkların mağduriyetini giderme amacı taşır. Eğer hakaret suçunda herhangi bir maddi hasar yoksa zararın giderilmesi için herhangi bir ekstra şart aranmaz. Hakaret davası adli sicile işler mi sorusuna yanıt aradığınız durumda HAGB hükmü hakkında daha detaylı bilgiye sahip olabilir ve gerekli bilgilere ulaşabilirsiniz.

Hakaret Davalarında HAGB Uygulanır Mı?

Hakaret davaları normal koşullarda HABG hükümlerine bağlı olarak görülmez. HAGB hükümlerinin uygulanmamı için sanıkta bir takım koşullar aranır. Koşullara uygunluk halinde Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması da geçerli olur. Hakaret davası adli sicile işler mi konusunda öğrenilmesi gereken önemli bilgilerden birisi olan HAGB’nin devreye girmesi için sanıkta aranacak koşullar şunlardır;

• HAGB verilecek sanığın daha önceki dönemlerde herhangi bir kasıtlı suç nedeniyle mahkûm olmaması gerekir. Bu koşulda eğer mahkûmun daha önceden herhangi bir mahkûmiyet davası varsa HAGB geçerliliğini yitirir. Bu durumda alınan mahkûmiyetin para cezası ya da hapis cezası olması durumu değiştirmez. Eğer suç taksirle işlenmişse bu durumda önceki hükümler ve davalar tekrar gözden geçirilebilir.
  • Sanık herhangi bir nedenden dolayı mahkûmiyet almışsa, mağdurun zararının karşılanması esastır. Eğer kamu konu ile ilgili zarar uğratılmışsa yine bütün mağduriyetin giderilmiş olması durumuna bakılır. Örnek olarak eğer suç bir cep telefonunun çalınmasından dolayı hırsızlık olarak kayda geçmişse, bu durumun telafisinde sanığın mağdura tekrar aynı cep telefonunu alıp vermesi ya da cep telefonunun bedelini eksiksiz olarak kendisine iletmesi koşulu aranacaktır.

Bu konuda zararın giderilmesi belirli tutanakların işlenmesi ile kayda alınmalıdır. Bu konuda zararın tespit edilmesi ve bilirkişiler vasıtası ile kayda alınması, mağdurun zararının giderilmesine yönelik diğer resmi kanıt belgeleri gibi konular önem kazanır.

• Mahkeme tarafından sanığın bir sonraki önemde tekrar suça karışmayacağı kanaatine varılması önemlidir. Mahkeme heyeti eğer dava esnasında sanığın tutum ve davranışlarını masumca bulursa ve tekrar suç işlemeyeceğine yönelik karar verirse b durumda sanıklar için HAGB geçerli olabilir.
  • Sanığın HAGB için onay vermesi gerekir. Çoğu sanık mahkeme ve dava sırasında HAGB benim için faydalı mı ve hakaret davalarında HAGB kabul etmeli miyim gibi sorulara yanıt arar. Bu sorunun yanıtı aslında evet şeklinde olursa sanıkların lehine olacaktır. Bu konuda karar verildikten sonra da dava görüldüğü sırasında HAGB uygulanabilir.

Hakaret Davalarında HAGB Nasıl İşler?

Sanıklar herhangi bir suçtan dolayı yargılandıklarında mahkeme heyeti suçun boyutuna uygun oranla ceza belirler. Bu aşamada yukarıda belirlenen maddeler ışığında sanıklara HAGB uygulanıp uygulanmayacağına karar verilir. HAGB uygulanacaksa eğer sanık davanın görülmesinin ardından 5 yıl süre ile takibe alınır. 5 yıl boyunca sanık HAGB kurallarına uyarsa cezası düşebilir ve hafifletici oranda değiştirilebilir.

HAGB kuralları geçersiz olursa, sanık bu sürede başka bir suça karışırsa bu durumda önceki hakaret davasının hükümleri geçerlilik kazanır. Sanık hakaret davasından çarptırıldığında aldığı ceza sanığa uygulanır.

Hakaret Davası Sanıkların Sicillerine İşler Mi?

Hakaret davası adli sicile işler mi sorusunun yanıtı farklı şekillerde yanıtlanabilir. Eğer hüküm gereği sanık hapis cezası ile yargılanmışsa bu durum birçok durumda kişinin siciline işleyecektir. Ancak Para cezası ile sonuçlanan davaların çoğunda sanıkların adli sicillerine hakaret davasının işlenmediği görülür. Bir diğer hususta eğer sanık ilk olarak hapis cezası almışsa ve daha sonra bu ceza para cezasına dönüşmüşse, yine adli sicil kaydına işlenmemesi ihtimali yüksek olur. Tam olarak kararın verilebilmesi ve hakaret davası adli sicile işler mi sorusuna yanıt bulmak için dava detayları ve suçun niteliğine ilişkin daha fazla bilgiye sahip olunması önemlidir.

Hakaret Davası Adli Sicile İşler Mi? Makalemizin sonuna geldik Asıl anakonumuz olan İstanbul Ceza Avukatı makalemizi incelemeyi unutmayınız. Profesyonel ve kendi alanında uzman Avukatlarımıza soru sormak veya dava açmak isterseniz 0 531 274 12 55 Telefon numaramızdan veya iletişim sayfamızdan bizlere ulaşabilirsiniz.

5/5 (1 Review)
Ziyaretçi Yorumları